top of page

착용형 외골격 기술을 이용한 원격 다중 연동 드로잉 수트: 드로잉 수트 02 
Drawing Suit 02

20221108_112704 복사.jpg
1.jpg
3.jpg
4.jpg
2.jpg
KakaoTalk_20221124_161251790.jpg

<드로잉 수트 02>는 신체 대체와 자세분석을 고민한 <극상근 재활>(2019)과 <완벽한 자세>(2020)를 확장시켜 제작한 <드로잉 수트 01>(2021)를 잇는 프로젝트이다. 이 작품은 어깨관절의 부상으로 인해 작업이 불가능한 상태에서 작업을 지속하기 위한 작가의 고민으로부터 출발했다. 이인강은 기술을 활용해 예술가의 동작 궤적을 디지털화, 복제하며 체험을 가능하게 하는 기구를 제작했다. 그는 일련의 제작과정을 통해 디지털식 복제 방법과 아날로그식 방식이 혼합되어 완성된 예술작품에 대한 가치를 논하고자 했으며 더불어 신체 확장으로서 도구에 대한 의미를 탐색하고자 했다.
전시장에 놓여진 두대의 수트는 예술가인 김유경의 동작을 입력하는 ‘아티스트 수트’와 입력된 동작을 연동하여 움직이는 ‘퍼포머 수트’로 같은 외형을 가지고 있지만 서로 다른 기능을 가진다. 수트는 와이어의 당김과 풀어짐에 따라 시간별로 입력되는 김유경 작가의 동작을 서버로 전송하고 명령을 받은 퍼포머 수트는 모터제어를 통해 앞선 수트의 와이어의 입력값을 그대로 출력한다. 각 수트를 착용한 착용자들의 동작을 동기화 시켜 움직이지만 수트가 제어하는 팔 이외의 신체를 퍼포머 의지에 맡겨, 원본동작과 퍼포머의 협업으로 새로운 드로잉을 제작한다. 는 퍼포먼스를 통해 입력된 김유경 작가의 동작 데이터를 코드화 시켜 정리한 영상으로, 비주얼스튜디오와 파이선을 이용한 코딩 데이터와 시간대별 움직임의 좌표값을 출력한다.

Drawing Suit 02 is a follow-up project of Drawing Suit 01 which was the expansion of Supraspinatus Muscle Rehabilitation in 2019 and Perfect Posture in 2020 focusing on the replacement of the body and posture analysis. This project started from artist Lee In-kang’s concern over continuing his practice in a state where it was unable to work due to an injury to his shoulder. By creating apparatus enabling the digitalization and reproduction of artists’ movement with the use of technology, Lee initiates a discourse on the value of artworks completed by the combination of digital reproduction and analog methods. He further explores the meaning of the apparatus as a tool for expanding the body.
“Artist Suit” and “Performer Suit” on display have the same appearance but dierentfunctions, as the former inputs the original movements of artist Kim Yu-kyung and the latter moves in conjunction with the input movements. According to the winding and unwinding of the wire, the suit transmits Kim’s movement by time to the server, and the data-receiving performer suit outputs the input value of the wire of the previous suit through motor control. The suits are also synchronized with the movement of each suit wearer. Body parts, except for arms under the suits’ control, are left to the will of performers to produce new drawings with the collaboration of originally-set movements and free movements created by performers. 
Artist Movement Data is a video that uses the coded motion data input from artist Kim Yukyung’s performance and outputs the coding data using Visual Studio and Python and the coordinates of the movement by time

bottom of page