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뇌전도 센서와 착용형 외골격 기술을 이용한 동작 제어 수트 제작: 퍼포밍 수트 01
Performing suit 01: Production of motion control suit using the electroencephalogram sensor and wearable exoskeleton technology

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<퍼포밍 수트 01>은 뇌전도 센서와 착용형 외골격 기술을 이용해 안무가의 동작과 움직임을 제어하는 신체의 움직임에 관한 실험이다. 일반적인 로봇은 시스템이나 스스로의 지능을 가지고, 움직이지만 외골격 로봇은 사람이 움직이려는 의도를 감지해서 그에 따라 움직인다. 전시장에 놓인 수트는 안무가 이종현의 측정된 신체와 움직임을 바탕으로 제작되었다. 관객 6명의 뇌파 신호를 엑소 수트에 전송하여 안무가의 양 팔을 제어하는 기구를 제작한 것이다. 이것은 관객이 안무가의 수트를 조정하고 제어하면서 움직임에 적극적으로 개입함과 동시에 간접적인 퍼포먼스 예술 활동에 참여하는 것을 유도한다. 또한 수트는 참여자의 뇌파 송신기 신호에 의해 동작을 동기화 시켜 제어되지만 수트가 제어하는 팔 이외의 신체는 안무가의 자율적 의지로 타자의 원본 동작과 안무가의 협업으로 새로운 퍼포먼스가 재구성된다. 이인강은 타자(관람자)의 의지를 통해 작동하고 제어되는 대안적 신체를 통한 ‘예술 동작 생성’ 기능을 가진 새로운 창작 매커니즘을 실험한다.

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Performing Suit 01 is an experiment of body movement, controlling the choreographer’s gestures and motions using the electroencephalogram sensor and wearable exoskeleton technology. An ordinary robot moves according to a system or its own intelligence, but an exoskeleton robot moves according to its prediction of a person’s motions. The suit in the exhibition room was produced based on the measurement of choreographer Lee Jonghyun’s body and his movements, allowing six viewers to input their electroencephalograms into the suit system in order to control both arms. This suit encourages the audience to involve themselves in the movement by adjusting and managing the choreographer's suit and, simultaneously, to be part of the artistic performance indirectly. While the suit is managed by synchronizing the movement through the signals from the participant’s EEG transmitter, the rest of the suit’s body, other than the arms, relies on the choreographer, resulting in a collaborative performance work of the choreographer and the participants. Lee Inkang experiments with new creative

mechanisms capable of ‘creating artistic motions’ through an alternative body that is 
operated and controlled by the will of other people(the viewers). Also, through utonomous machines that will maximize human abilities like cyborgs, he suggests that we 'become a sort of machine' to complement our deficiencies. 
This project allows us to picture a human life where humans and machines pursue the value of art by interacting with each other, and artistry becomes ‘commercialized’ or ‘routinized.

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